اهمیت روانشناسی رنگ تبلیغاتی در برندینگ کسب و کارها

اهمیت روانشناسی رنگ

در این مقاله قصد داریم به اهمیت روانشناسی رنگ تبلیغاتی در برندینگ کسب و کارها بپردازیم. احتمالا تا به حال با موضوع روانشناسی رنگ ها برخورد کرده اید‌. رنگ ها عامل اصلی زیبایی دنیای ما محسوب میشوند. به طوری که حتی تصور یک دنیای بدون رنگ باعث آزار ما میشود. اما نکته جالب آنجاست که هر رنگ به طور جداگانه میتواند برروی ناخودآگاه ما تاثیر بگذارد. هر رنگ میتواند بر ذهن اثر بگذارد و باعث ایجاد افکار، انتخابات و احساسات متفاوتی در ما شود. به همین دلیل است که گاهی روانشناسان به بیماران خود توصیه میکنند لباس هایی با رنگ های شادتر بپوشند تا به مرور تاثیر آن را بر روحیه خود ببینید. اما چیزی که اینجا ما میخواهیم در مورد آن صحبت کنیم تاثیر روانشناسی رنگ ها بر بیزینس است. جالب است بدانید رنگ ها در جذب یا دفع مشتریان تاثیر مستقیمی دارند. بنابراین مسئله رنگ در طراحی ست اداری، لوگو و غیره اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

چرا روانشناسی رنگ ها از اهمیت زیادی برخوردار است؟

جالب است بدانید در علم روانشناسی شاخه ای به نام روانشناسی رنگ وجود دارد. در این رشته افراد به مطالعه رنگ ها و تاثیر آن بر رفتار و احساسات انسان میپردازند. به همین دلیل هم روانشناسی رنگ تبلیغاتی در برندنیگ از اهمیت بالایی برخوردار است. روانشناسی رنگ ها سالها پیش وقتی که مصری ها متوجه تاثیر رنگ بر خلق و خو افراد شدند به وجود آمد. در آن زمان رنگ قرمز نماد خون بود، زنگ آبی به منظور تسکین درد، رنگ نارنجی به منظور افزایش انرژی، رنگ سیاه به معنی تولد و زندگی دوباره و غیره است. اما در روانشناسی امروز یک روان شناس سویسی به نام کارل جونگ بر ابن باور است که انسان ها و رنگ ها یک ارتباط بسیار خاصی با یکدیگر دارند. جالب تر آنکه در سرتاسر دنیا انسان ها واکنش های بدنی یکسانی نسبت به مواجه شدن با رنگ ها دارند. حتی میتوان گفت رنگ ها به نوعی زبان مادری ناخوداگاه محسوب میشود. همین موضوع نیز سبب شد که رنگ ها در بازاریابی و برند سازی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

 

اهمیت روانشناسی رنگ ها در برند سازی

 

در این بخش به اهمیت روانشناسی رنگ تبلیغاتی در برندینگ میپردازیم. رنگ ها در طراحی لوگو، طراحی ست اداری و غیره از اهمیت بالایی برخوردار هستند. یک رنگ میتواند به طور مستقیم برروی مشتری تاثیر بگذارد و باعث جذب آن شود. یک رنگ میتواند باعث ایجاد اعتماد در مخاطب شود. از طرفی برخی رنگ های دیگر میتوانند موجب دفع مخاطب و مشتری شوند. بنابراین رنگ ها تاثیر بسیار زیادی در برندسازی دارند. به همین دلیل است که معمولا پیشنهدد میشور که کارفرمایان قبل از هر کاری ابتدا یک رنگ ویژه و خاص را به کمک بازاریابان برای کسب و کار خود انتخاب کنند. سپس اقدام به طراحی لوگو و غیره میکنند. اما در بخش بعدی مقاله به طور مستقیم به تاثیر رنگ ها و تاثیر آن بر ذهن و فکر مردم میپردازیم. پس اگر شما نیز کنجکاو هستید با این جزئییات آشنا شوید ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

 

 

معنی رنگ ها و تاثیر آن در برند سازی

در این بخش از مقاله به طور جزئی تری به روانشناسی رنگ تبلیغاتی در برندینگ میپردازیم:

●رنگ آبی

رنگ آبی باعث ایجاد اعتماد و اطمینان در مشتری میشود. همچنین این رنگ باعث ایجاد حس امنیت و مسئولیت پذیری میشود بنابراین رنگ انتخاب بسیار مناسبی برای هر بیزینسی محسوب میشود. از طرفی رنگ آبی آرامش و آفرینش را تداعی میکند. در کل رنگ آبی میتواند خیلی مثبت دیده شود.

●رنگ قرمز

رنگ قرمز نماد قدرتمندی است. از طرفی این رنگ رنگی بسیار تهاجمی، پر انرژی و فعال است. این رنگ میتواند باعث ایجاد حس اشتیاق برای خرید محصول شما را ایجاد میکند.

●رنگ سبز

رنگ سبز باعث ایجاد احساس آرامش در افراد میشود. در کل رنگ سبز نماد طبیعت و سلامت است.

●رنگ نارنجی

رنگ نارنجی رنگس شاد، دوستانه و بامزه است. بنابراین رنگ برای کودکان بسیار مناسب است.

●رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای میتواند نماد سادگی و خاکی بودن باشد. از طرفی این رنگ میتواند به نوعی سادگی و ثبات را به مخاطب القا کند.

●رنگ سیاه

رنگ مشکی از نوعی انحصاری بودن و پیچیدگی برخوردار است. به همین دلیل از این رنگ برای محصولات شیک و گران قیمت استفاده میشود. بنابراین از آن برای تشکیل یک کمپین کلاسیک و جدی استفاده میکنند.

●رنگ سفید

رنگ سفید رنگی فریبنده است. زیرا میتواند القا کننده خالص بودن‌، تمیزی و پاکی باشد.

 

 

با توجه به موارد فوق احتمالا متوجه تاثیر و اهمیت روانشناسی رنگ تبلیغاتی در برندینگ شده اید. رنگ ها میتوانند تاثیرات عمیق و ماندگاری داشته باشند. بنابراین استفاده درست و اصولی از آن میتواند کمک بسیار زیادی به ما داشته باشد.

 

 

عواملی که در انتخاب رنگ برند تاثیر گذارد هستند

مناسب بودن: یک کارفرما باید بداند چه پیغامی را میخواهد به مخاطب خود منتقل کند. با توجه به ماهیت کسب و کار و نوع پیغام میتوان رنگ مناسب را انتخاب کرد

بازار هدف: در نظر گرفتن بازار هدف میتواند در انتخاب رنگ کمک بسیار زیادی داشته باشد. یک کارفرما باید بداند که محصولاتش به کجا عرضه میشود و با توجه به آن تصمیم گیری کند.

ثبات: شما باید در ابتدا برای انتخاب رنگ دقت داشته باشید. زبرا قرار است این رنگ تا همیشه برروی برند شما باقی بماند. هرچقدر در انتخاب رنگ و لوگو ثابت قدم باشید، اعتبار شما در میان مشتریان افزایش پیدا خواهد کرد.

 

حرف آخر

اگر به تازگی وارد دنیای بیزینس شده اید شاید از اهمیت روانشناسی رنگ تبلیغاتی در برندینگ اطلاعی نداشته باشید‌. به همین دلیل ما سعی کردیم در این مقاله به طور مختصر و مفید به اهمیت رنگ در برندسازی بپردازیم. رنگ ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند بنابراین پرداختن به این موضوع لازم و ضروری است. حال امیدواریم تا اینجای مقاله توانسته باشیم به طور کامل اهمیت رنگ در برندسازی را شرح داده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *