لیوان شیشه ای تبلیغاتی از چه موادی ساخته میشود؟

مراحل ساخت لیوان شیشه ای

ساخت لیوان شیشه ای یا دیگر ظروف شیشه یکی از پردرآمد ترین صنایع محسوب میشود. چرا که ظروف شیشه ای از محبوب ترین ظروفی هستند که خانم ها از آن استفاده میکنند. این ظروف در دکوراسیون و سرو و نگهداری از غذا کاربرد دارند. اما یکی از جالب ترین موارد مربوط به این ظروف مراحل ساخت آن است. شاید برای شماهم سوال باشد که ظروف شیشه ای چگونه و از چه موادی ساخته میشوند! ظروفی ظریف، زیبا، درخشان که قادر به عبور نور از خود هستند چگونه تهیه میشوند؟ مواد اولیه مورد استفاده در تولید این ظروف چیست؟ این ها سوالاتی هستند که ممکن است تاکنون به ذهن شما نیز خطور کرده باشد. از این رو ما برآن شدیم تا مقاله ای را آماده کنیم که در آن به تمامی این سوالات پاسخ داده شده است. پس اگر مایل به دریافت این اطلاعات درباره مراحل ساخت لیوان شیشه ای هستید تا انتها با ما باشید.

 

تاریخچه شیشه گری در ایران

 

 

ساخت لیوان شیشه ای تبلیغاتی و سایر ظروف شیشه ای در ایران دارای قدمتی چند هزارساله است. به طوری که از قبل دوره هخامنشیان در ایران ظروف شیشه ای ساخته و پرداخته میشده است. ساخت این ظروف پیچیده بوده و با گذر زمان پیشرفت چشگیری در این صنعت رخ داده است. برای مثال ایران در دوره سلجوقیان میتوانستند ظروفی شیشه ای با قطر چند میلی متر بسازند. در دوران معاصر نیز اساتید بزرگ و برجسته در صنعت شیشه گری فعالیت دارند. اساتیدی نظیر علی بابا بختیاری، غلامحسین همدانی، یوسف تختی و غیره در این صنعت فعالیت کرده اند. به همین ترتیب صنعت شیشه گری از جمله صنایع محبوب در ایران محسوب میشود. به طوری که همه ساله ظروف مختلف، متنوع و جذابی از شیشه تولید و به دست مشتریان میرسد. اما سوال اصلی اینجاست! ظروف شیشه از چه ماده ای ساخته و مراحل ساخت لیوان شیشه ای چگونه است؟ در بخش بعد به این موضوع میپردازیم.

 

ظروف شیشه ای تبلیغاتی از چه موادی ساخته شده اند؟

 

 

در ساخت لیوان تبلیغاتی و سایر ظروف شیشه از چه موادی استفاده میشود؟ در این بخش به طور مختصر و مفید بدین موضوع میپردازیم. از جمله مهم ترین مسائلی که در ساخت ظروف شیشه ای باید بدان توجه کرد متریال مورد استفاده است. جالب است بدانید سیلیس ماده اولیه، معدنی و ارزان قیمتی است که از آن در ساخت شیشه و سایر ظروف شیشه استفاده میشود. در بازار نام دیگر سیلیس کوارتز است و مردم بیشتر آن را با این نام میشناسند. بنابراین اولین و اصلی ترین ماده مورد نیاز در ساخت شیشه همین سیلیس است. اما لازم به ذکر است که هرچقدر خلوص سیلیس مورد استفاده بیشتر باشد کیفیت شیشه نیز افزایش پیدا میکند. یعنی زیبایی، شفافیت، درخشنوگی و استحکام شیشه بالاتر خواهد رفت. حال هرچقدر ناخالصی در سیلیس بیشتر باشد، شیشه مورد نظر بعد از مدتی تغییر رنگ میدهد. موضوع جالب آنکه شیشه گران برای تولید ظروف شیشه ای رنگی از انواع اکسید های فلز در خمیر شیشه ای استفاده میکنند.

 

کاربرد اکسید فلز در شیشه گری

 

 

همانطور که گفته شاد برای ساخت لیوان شیشه ای رنگی و دیگر ظروف شیشه ای رنگی از اکسید فلز استفاده میکنند. اما اکسید های فلز گوناگون موجب تولید ظروف شیشه ای رنگی مختلف میشوند. برای مثال برای تولید ظروفی با رنگ سیاه، بنفش یا آبی از اکسید نیکل و مس استفاده میکنند. همچنین برای تولید محصولات شیشه ای برا رنگ زرد و سبز از اکسید کرم استفاده میکنند. در نهایت نیز برای تولید ظروف شیشه ای سبز رنگ از اکسید آهن استفاده میشود.  همانطور که مشاهده میکنید ساخت ظروف شیشه ای کاری پیچیده اما جذاب است. شیشه گران میتوانند در این صنعت خیلی راحت ذوق و سلیقه خود را افشا کنند. محصولات زیبا، جذاب و پر کاربرد تولید کنند. و تمامی خلاقیت خود را به نمایش بگذارند. آن ها میتوانند از یک عنصر فراوان و کم ارزش مانند سیلیس، ظروفی زیبا و بی نظیر تولید کنند. و این اوج هنر و خلاقیت است.

 

روش های مختلف در ساخت لیوان شیشه ای تبلیغاتی

 

 

در ساخت لیوان شیشه ای که یکی از بهترین هدایای تبلیغاتی محسوب می شود و دیگر ظروف شیشه روش های متعددی وجود دارد. که در این میان میتوان به روش پرسی، روش فوتی و فوتی قالبی اشاره کرد. برای استفاده از هریک از این روش ها لازم است از مهارت بالا و ابزارآلات خاصی بهره مند بود که در ادامه به توضیح آن میپردازیم.

 

  • روش فوتی: یکی از جالب ترین و البته دشوار ترین روش های ساخت ظروف شیشه ای، از طریف فوت کردن است. در این روش شیشه گر به شکل ماهرانه ای با استفاده از یک میله دم در درون خمیر داغ و مذاب شیشه دمیده و به آن شکل میدهد. بدیهی است که این روش ملزم به داشتن مهارت و تجریه بسیار بالایی است.

 

  • روش فوتی قالبی: طی این روش نه تنها از یک میله دم بلکه از یک قالب نیز استفاده میشود. این روش نسبت به روش قبلی راحت تر بوده و به مهارت خیلی زیاد احتیاج ندارد. طی این روش مواد مذاب در یک قالب قرار میگیرند و شیشه گر یه وسیله میله دم در آن دمیده و در نهایت به کمک قالب شکل میگیرد.

 

  • روش پرسی: مدرن ترین و بروز ترین روش تولید شیشه روش پرسی است. به طوری که تکلید انبوه ظروف شیشه در کارخانه ها توسط همین دستگاه های پرسی شکل میگیرد. در این روش مواد مذاب در یک قالب قرار گرفته و دستگاه به سرعت آن را پرس میکند و به این ترتیب شیشه شکل میگیرد. تمامی این مراجل با سرعت بالا انجام میشود و همین امر موجب گسترش صنعت شیشه گری شده است.

 

ترکیبات مورد استفاده در ساخت ظروف شیشه ای

 

همانطور که گفته شد برای ساخت ظروف شیشه ای سیلیس استفاده میشود. اما مثلا اگر میخواهیم بعد از ساخت لیوان شیشه ای بتوانیم از آن استفاده کنیم و آن دارای استحکام کافی باشد لازم است مواد دیگری به سیلیس افزوده شود. در همین راستا میتوات اکسید آلومینیوم، اکسید منیزیوم، سدیم کربنات و اکسید کلسیم اشاره کرد.  لازم به ذکر است که از دو مواد آخر برای کاهش دمای ذوب خمیر شیشه استفاده میشود. علت این امر آن است که اگر دمای ذوب کاهش یابد موجب کاهش هزینه در تولید ظروف شیشه ای خواهد شد.

 

کاربرد ظروف شیشه ای تبلیغاتی 

 

 

از دیرباز لیوان ظروف شیشه ای در منزل کاربرد بسیار زیادی داشته اند. به طوری که برای مراحل ساخت لیوان شیشه ای، پارچ ها، بشقاب، قابلمه و غیره همگی از شیشه ساخته شده اند. اما این ها فقط کاربرد شیشه در منازل است. شیشه میتواند در صنایع مختلف درب و پنجره سازی نیز استفاده شود. اکثر درب ها و پنجره به کمک شیشه پوشیده میشوند. البته ک شیشه این امکان را میدهد که بتوان از داخل ساختمان بیرون را تماشا کرد و نور خورشید را نیز دریافت کرد. اما کاربرد شیشه به همینجا ختم نمیشود. شیشه ها برای ساخت و تولید پکیجینگ مواد مختلف نیز استفاده میشود. مواد غذایی نظیر نوشیدنی ها و سس ها در شیشه ها حفظ و نگهداری میشوند‌. همچنین در صنعت دارو سازی برای نگهداری شربت ها و برخی قرص ها از ظروف شیشه ای استفاده میشود. در تولید ساعت دیواری تبلیغاتی و ساعت مچی، میز و صندلی، بخاری و غیره نیز از شیشه استفاده میشود. با توجه به این موارد میتوان نتیجه گرفت شیشه گری یکی از صنایع بسیار مهم در دنیای امروز ما محسوب میشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *