شکلات تبلیغاتی چیست؟ چه تاثیری در برندینگ و کارها دارد؟

شکلات تبلیغاتی چیست

شکلات تبلیغاتی یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین محصولات تبلیغاتی است. تصور کنید که قرار است برای دوستان یا خانواده‌ی خود در مناسبتی مانند جشن تولد یا جشن سال نو خریدی انجام دهید. شما بر اساس نیاز آن‌ها برای آن‌ها خرید می‌کنید. تا آن‌ها را خوشحال کنید. محصولات تبلیغاتی هم دقیقا بر اساس نیاز مخاطب انتخاب می‌شودند. چه نوع کاربردی آن، مانند تقویم و ماگ و چه نوع خوراکی آن، مانند شکلات. شکلات‌های تبلیغاتی با شکلات‌های دیگر تفاوت خاصی ندارند. پس شکلات تبلیغاتی چیست؟ شکلاتی محبوب می‌باشد که طعم آن با شکلات‌های دیگر تفاوتی ندارد و می‌تواند از برندهای مختلف خریداری شود. چه ایرانی و چه خارجی. تنها فرق آن این است که این هدیه، لوگو یا آرمی را همراه خود دارد تا هم مخاطب هدیه‌ای خوشمزه دریافت کرده باشد و هم سازمانی که هدیه داده است بتواند بازدهی خود را بالا ببرد در نتیجه این یک حرکت کاملا برد برد محسوب می‌شود.

این روش، سال‌ها مورد استفاده‌ی سازمان‌ها شرکت‌ها و کمپانی‌ها برای برندینگ خود بوده است. البته این نوع تبلیغات چند سالی است که در ایران بسیار محبوب شده است و در بازار تبلیغات هم استقبال بسیار خوبی از آن شده است. در تبلیغات این نوع شکلات‌ها، آرم، لوگو یا تصویر مربوطه سازمان، عموما روی خود شکلات، بسته بندی یا جعبه و پاکت آن حک می‌شود. در واقع در این نوع تبلیغات، مخاطب چند بار با اطلاعات سازمان روبرو می‌شود و با تکرار این اطلاعات برند تجاری را در ذهن خود به خاطر می‌سپارد. شکلات‌هایی خوشمزه هستند که آرم، لوگو یا تصویری روی آن‌ها حک شده است. این تصویر آرم یا لوگو قرار است به مخاطب حس خوب و خوشایندی بدهد تا برندی که از این نوع تبلیغات استفاده کرده است را همیشه درخاطر خود نگه دارد. قصد سازمان‌ها از استفاده از این نوع شکلات تبلیغات و شناخته شدن است. در صنعت تبلیغات ما با طبف بسیار زیادی از محصولاتی درگیر هستیم که مخاطب از آن‌ها استفاده می‌کند. این محصولات ممکن است محصولاتی غذایی باشند یا ممکن است محصولاتی کاربردی باشند. بعضی از این محصولات مخاطب ما را بسیار خوشحال می‌کنند

جایگاه شکلات در محصولات تبلیغاتی

 

هر سازمانی با توجه به نیازهای خود، پتانسیل مالی و سیستم اجرایی که دارد استراتژی و برنامه‌ای برای تبلیغات خود می‌چیند. مهم است که در حین برنامه ریزی برای تبلیغات، کارشناسان تبلیغات یک سازمان به خدمات و محصولاتی که خود سازمان ارائه می‌دهد هم توجه کنند و طبق آن برنامه‌ی تبلیغات را بچینند. این برنامه‌ها می‌تواند تبلیغات در فضاهای مختلف، رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و .. باشد در کنار این نوع تبلیغات، اجرای کمپین‌های مختلف و حضور در جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف مناسبتی مربوط به سازمان هم مهم می‌باشند و حتی سازمان ممکن است ایونت یا مراسمی را برای رونمایی یا سالگرد سازمان خود برگزار کند. در تمام این مراحل با توجه به نیاز هر برنامه، محصولات تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود و این محصولات تبلیغاتی می‌تواند مانند ماگ، دفترچه، تقویم، لیوان تبلیغاتی، سالنامه، خودکار، جاکلیدی، تیشرت و … باشد. یکی از این محصولات که در این برنامه‌ها بسیار کاربردی و مهم می‌باشد شکلات تبلیغاتی است. این محصول پر مصرف با توجه به کاربردی که برای مخاطبان دارد و همیشه قشر کثیری از آدم‌ها یا این محصول را خریداری کرده یا هدیه گرفته اند، بسیار محصول مهمی برای تبلیغات یک سازمان می‌باشد. هرچه محصول محبوب‌تر باشد و بیشتر مورد مصرف قرارگیرد، برای تبلیغات یک سازمان پربازده تر است. اولین سوالی که کارشناس تبلیغاتی می‌پرسد و برای آن برنامه ریزی می‌کند: شکلات تبلیغاتی چیست و چرا برای سازمان ما مهم است.

مزایای شکلات تبلیغاتی چیست ؟

‎در سبد محصولات ،شکلات تبلیغاتی،محصول لوکس و فانتزی به حساب می آید. و طرفداران بسیاری نیز دارد. محصولات تبلیغاتی دیگر، اندازه شکلات تبلیغاتی بین مخاطبان محبوب نیستند.

1- شکلات تبلیغاتی هیچ محددیت سنی ندارد.

شکلات ، محصولی است که بین همه رنج سنی از بزرگ تا کوچک طرفدار دارد. زن، مرد، کودک، اکثرا شکلات دوست دارند. و بین مصرف کنندگان شکلات، محصولی جمعی محسوب می‌شود. اگر شکلاتی در خانه‌ی کسی باشد همه‌ی خانواده می‌توانند از آن استفاده کنند و محصولی است که برخورد اعضای خانواده با آن یکسان است. مثلا مانند یک ماگ یا تقویم تبدیل به یک محصول شخصی نمی‌شوند. همه می‌توانند از شکلاتی که روی میز پذیرایی یک خانه یا یک اداره قرار گرفته است بخورند و وقتی چایی یا قهوه‌ی خود را می‌نوشند راجع به طعم آن با هم صحبت کنند. و این بهترین موقعیت برای یک سازمان است. چرا که برند تجاری ما در موقعیت جمعی قرار می‌گیرد که به جای اینکه شخص، نسبت به برند ما خوش‌بین بشود، در جمع حس خوشایندی نسبت به برند ما ایجاد می‌شود. شاید حتی راجع به محصول و خدمات ما هم صحبت کردند و با تجربه‌ی رضایت از شکلات، پیش زمینه‌ی مثبتی هم ناخودآگاه نسبت به برند ما خواهند داشت.

 

2- شکلات تبلیغاتی در جشنواره‌ها و مراسمات بهترین هدیه‌ی تبلیغاتی است.

فرض کنید در جشنواره یا سمیناری شرکت کرده‌اید و برندهای مختلف آنجا حضور دارند. مخاطب‌های جشنواره در راهروها قدم می‌زنند. غرفه‌ها را نگاه می‌کنند. در این نوع از مراسمات مخاطب، مدام با انبوهی از کاتالوگ‌ها و بروشورهایی طرف می‌شود شاید هیچ‌ کدام را درست مطالعه نکند.  در کنار آن دکورهای مختلف، غرفه‌ها، بنرها و استندهای مختلف هستند که اطلاعات برند تجاری شما را تبلیغ می‌کنند. چگونه می‌شود نظر مخاطب را به هدایای تبلیغاتی جلب کرد؟ عموما آدم‌هایی که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند ترجیح می‌دهند شکلات تبلیغاتی را از شما قبول کنند به جای کاتالوگ و بروشور. با خستگی حضور در نمایشگاه و راه رفتن حتما یک چیز شیرین آن‌ها را قهوه یا چایی خوشحال خواهد کرد و این قدرت شکلات تبلیغاتی است که به عنوان محصول تبلیغاتی برای مخاطب حس خوبی به ارمغان می آورد. مخاطب آغوش خود را نسبت به برند شما باز می‌کند و ناخودآگاه حس بهتری خواهد داشت.

3- شکلات تبلیغاتی ابزاری برای تبدیل اشخاص به مبلغ سازمان است.

مخاطب سازمان یا کمپانی شما می‌تواند اگر هدیه‌ی شما را دوست داشت از آن برای هدیه دادن به دیگران استفاده کند. به این صورت که شما چند پاکت شکلات تبلیغاتی یا چند جعبه شکلات به او هدیه می‌دهید. اگر کیفیت شکلات تبلیغاتی شما خوب باشد. حتما مخاطب شما آن‌ها را به دوستانش، همکارانش یا اعضای خانواده‌اش هدیه خواهد داد. یعنی شما دیگر لازم نیست تمام محصولات تبلیغاتی خود را مستقیم به دست مخاطب خود برسانید. هر مخاطب می‌تواند این محصول خوشمزه را به عنوان هدیه‌ای لوکس هدیه بدهد. این کار باعث می‌شود ناخودآگاه مخاطبان زیادی با برند تجاری شما لوگو و آرم شما آشنا شوند و احتمالا بازدهی تبلیغات شما بالا می‌رود و اگر خدمات یا محصولات شما را جایی ببینند تبدیل به مشتری سازمان شما می‌شوند. دیگر محصولات تبلیغاتی، به اندازه‌ی این محصول گنجایش این نوع تبلیغات را ندارند. شما نمی‌تواند ده ماگ را در دست مخاطب خود بگذارید یا نمی‌توانید سالنمامه‌های لوکس خود را به تعداد بالا به مخاطب نمایشگاهی خود هدیه بدهید. هم هزینه‌ی این سالنامه‌ها زیاد است و هم به اندازه‌ی کافی سنگین هستند تا مخاطب آن‌ها را قبول نکند. در واقع محصولات دیگر تبلیغاتی برای این نوع تبلیغات به صرفه نیستند. و اندازه‌ی این محصول احساس خوشایندی را در مخاطب ایجاد نمی‌کنند.

4- شکلات تبلیغاتی محصولی هزینه بر نیست.

با اینکه شکلات تبلیغاتی، محصولی شیک و فانتزی به حساب می آید. اما همچنان محصولی نیست که هزینه زیادی برای سازمان شما ایجاد کند. محصولی است که می‌شود به راحتی آن را به صورت عمده سفارش داد و فشار مالی هم برای سازمان ایجاد نکرد. در عین حال بازدهی این محصول نسبت به باقی محصولات تبلیغاتی با اینکه هزینه کمتری می‌برد، بالاتر است. در نتیجه، انتخاب شکلات تبلیغاتی به عنوان هدیه‌ی تبلیغاتی با کمترین هزینه، بیشترین بازدهی را برای سازمان شما ایجاد می‌کند.

5- شکلات تبلیغاتی هیچ محدودیتی در طرح و مدل ندارد.

یک ویژگی مهم دیگری که شکلات‌های تبلیغاتی نسبت به اکثر محصولات تبلیغاتی دارند، این است که این محصولات می‌توانند به اضافه طعم و طرح‌های مختلف حتی شکل‌های مختلفی نیز داشته باشند. با توجه به مخاطبی که شما برای خدمات و محصولات خود در نظر گرفته‌اید، می‌تواند طرح و شکل شکلات ها تغییر کند. به این صورت که شما در نظر می‌گیرید .که مخاطب سازمان شما چه رنج سنی، چه طبقه‌ای و زن یا مرد هستند و با توجه به آن سلایق  و علایق این گروه‌هایی که در نظر گرفته اید، شکلات تبلیغاتی سازمان خود را طراحی می‌کنید. اگر این برنامه‌ها و تحقیقات را از قبل، کارشناس‌های تبلیغات در سازمان انجام دهند، سازمان شما بهترین بازدهی را از شکلات تبلیغاتی دریافت می‌کند. بازدهی که هیچ فرم دیگه‌ای از تبلیغات با هزینه‌های هنگفت برای شما به وجود نمی آورند.

چه نکاتی باعث می‌شود شکلات تبلیغاتی صد در صد بازدهی را در تبلیغات برای سازمان ایجاد کند.

برای اینکه بهترین بازدهی را از محصول تبلیغاتی مثل شکلات تبلیغاتی داشته باشید چند نکته‌ی مهم را باید رعایت کنید. با در نظر گرفتن این نکات، بازدهی این محصول تبلیغاتی برای برند تجاری شما بالاتر می‌رود و با در نظر نگرفتن این نکات ممکن است تصویر شما در تبلیغات خراب شود و نتیجه‌ی لازم را دریافت نکنید.

 

کیفیت و طعم شکلات های تبلیغاتی

 

اولین نکته‌ای که در تبلبیغات از طریق شکلات تبلیغاتی مهم به نظر می‌رسد، کیفیت شکلات است. شما با استفاده از شکلات‌های تبلیغاتی می‌خواهید برای سازمان خود برندینگ کنید. و از طریق شکلات تبلیغاتی سازمان خود را به مخاطب و مشتری خود معرفی کنید. تصور کنید اگر طعم و مزه‌ی این شکلات‌ها خوب نباشد مخاطب چه حسی پیدا می‌کند؟ ممکن است کیفیت محصولات و خدمات شما در سازمانتان بسیار خوب و عالی باشد. اما بعد از تجربه‌ای که با شکلات‌ها به دست می آورد ممکن است کل سازمان شما را با طعم بد شکلات تعریف کند و در واقع محصولی مثل شکلات تبلیغاتی که بسیار بین مخاطب‌ها محبوب می‌باشد، برای شما ضد تبلیغ به حساب بیاید و اثر منفی آن را تا مدت‌ها نتوانید از بین ببرید. پس توجه به کیفیت و طعم شکلات بسیار مهم است. مخاطب مزه‌ها و طعم را به برند شما گره می‌زند. اگر آن را دوست داشته باشد و طعم متفاوت و جذابی به نظرش برسد احتمال آن بسیار زیاد است که نسبت به سازمان شما هم همین حس را داشته باشد. حتما از برندهای معتبر شکلات خود را تهیه کنید و از شکلات‌هایی ناشناخته پرهیز کنید. و نکته‌ی مهم دیگر در طعم شکلات، این است که لازم نیست طعم خیلی عجیب و غریبی را برای شکلات‌ها انتخاب کنید. به تجربه‌ی بازار شکلات اعتماد کنید. شما کارخانه‌ی شکلات سازی ندارید که طعم جدید رونمایی کنید . شما به شکلات‌هایی نیاز دارید تا اکثریت مخاطبان شما بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و حس خوبی به آن داشته باشند. طعم‌های خیل خاص مشتری‌های خاص خودش را هم دارد.

خلاقیت و ابتکار

همانطور که بالاتر گفتیم نسبت به درکی که از مخاطب خود دارید می‌توانید طراحی متفاوتی برای شکلات‌های خود در نظر بگیرید. بسیار مهم است که باتوجه به اینکه اکثر سازمان‌ها و کمپانی‌ها از این نوع محصول تبلیغاتی استفاده می‌کنند، شکلات تبلیغاتی شما ویژگی خاص و خلاقانه‌ی خودش را داشته باشد. لازم نیست طرح‌های عجیب و غریب داشته باشند. کافی است زیبا و شیک به نظر برسند. خلاقیت مهم‌ترین ابزار تبلیغات است. می‌تواند چندین برابر بازدهی را بالاتر ببرد. تا جایی که ممکن است از تقلید و کپی کردن طرح پرهیز کنید. شکلات، تصویر سازمان شما برای مخاطب است. اگر تکراری باشد مخاطب فرقی بین شما و سازمان‌های دیگر نمی‌بیند و در ذهن خود شما را به عنوان برندی متفاوت نمی‌بیند.

سفارش شکلات تبلیغاتی

حتما برای سفارش چاپ و طراحی تبلیغات خود به سازمان‌های معتبر رجوع کنید. اگر کیفیت چاپ یا طرح و شکل شکلات تبلیغاتی شما مناسب نباشد، کیفیت تبلیغات شما پایین می آید و تاثیرگذاریی که برای آن در نظر گرفتید را از بین می‌برد. با به هم ریختن لوگو و آرمی که در نظر دارید روی شکلات یا جلد یا جعبه‌ی آن چاپ شود، ممکن است مخاطب حتی نتواند تشخیص دهد که دقیقا چه برندی هستید یا لوگو شما شکل زشت و عجیب غریبی به نظر برسد که همه‌ی این مسائل روی حس مخاطب تاثیر می‌گذارد. محصولات تبلیغاتی، نماد سازمان شما هستند. اگر آن‌ها شیک، زیبا و منحصر به فرد باشند، مخاطب همه‌ی این احساس‌ها را از شما دریافت می‌کند و به سازمان شما گره می‌زند. اگر زشت، بهم ریخته و بی کیفیت به نظر برسند هم مخاطب تمام این حاحساسی که نسبت به محصول تبلیغاتی شما داشته است به سازمان شما گره می‌زند. فارغ از هر محصول و یا خدماتی که در سازمان خود دارید. پس توجه به چاپ و کیفیت چاپ و طرح نیز بسیار مهم می‌باشد.

بسته بندی شکلات های تبلیغاتی

مورد مهم دیگری که باید برای شکلات تبلیغاتی خود در نظر بگیرید این است که بعد از طراحی و چاپ شکلات وقتی تمام این موارد با بهترین کیفیت انجام شدند مساله‌ی مهم دیگری که وجود دارد بسته بندی‌ای است که برای شکلات تبلیغاتی خود در نظر گرفته اید. فکر کنید شیک‌ترین و خاص‌ترین هدیه را برای دوست، همکار، یا اعضای خانواده‌ی خود در نظر گرفته‌اید. اگر این هدیه را در پلاستیک بگذارید و آن را هدیه بدهید چه تصویری از شما ایجاد می‌شود؟ اولین برخورد هر مخاطبی با شما بسته بندی هدایای تبلیغاتی شماست. اگر پاکت یا جعبه‌ی مناسبی را برای آن در نظر نگیرید ممکن است هدیه‌ی شما دیگر کلاس و شخصیت خودش را از دست بدهد و حس خوبی را برای مخاطب شما ایجاد نکند. مخاطب شما می‌تواند از بسته بندی زیبا و خلاقانه‌ی شما لذت ببرد و در عین حال بسته بندی شکلات هم می‌تواند جایی برای تبلیغات بیشتر شما باشد.

خود شکلات فضای کمی برای تبلیغ دارد و شما نهایتا می‌توانید آرم یا لوگوی خود را روی شکلات و پوسته‌ی آن چاپ کنید. اما پاکت و جعبه‌ی شکلات می‌تواند اطلاعات بیشتری از سازمان شما به مخاطب بدهد. اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن، آدرس سایت و شبکه اجتماعی و … این پاکت‌ها اگر شیک و ساده باشند، می‌توانند وسیله‌ی خوبی، برای حمل و نقل وسایل برای مخاطبان باشند و مدام از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر بروند. و در واقع  شما با یک تیر دو نشان زده اید. مخاطب شما هم از شکلات تبلیغاتی و هم از پاکت راضی است. حال که دادن کاتالوگ یا بروشور کار در جشنواره‌ها شاید سخت باشد و بعضی‌ها آن را قبول نکنند  می‌توان بروشوری را  داخل پاکت همراه با شکلات گذاشت تا مخاطب در اسرع وقت آن را در وقتی خالیدر پاکت پیدا کند، اطلاعات شما را نگاه کند و مطالعه‌ی دقیق تری داشته باشد. نسبت به نمایشگاه یا جشنواره‌ که مخاطب با انبوهی از اطلاعات مواجه می‌شود و زمان کمتری برای مطالعه دارد.

جمع بندی:

شکلات‌های تبلیغاتی تاثیر بسیاری در برندینگ و معتبر شدن سازمان‌ها دارد. این هدیه‌ی خوشمزه با برنامه ریزی و آینده نگری می‌تواند تاثیر شگرفی در تبلیغات داشته باشد. کافی است هوشمندانه به آن نگاه کرد و ساده از کنار این نوع هدیه‌ی تبلیغاتی نگذشت. از ایده تا اجرای  شکلات تبلیغاتی در برنامه‌های تبلیغاتی، توجه به جزئیات بسیار مهم است. دقت به جزئیات، تاثیر و بازدهی شکلات تبلیغاتی را بالاتر می‌برد و در نهایت هر چقدر این هدیه جذاب تر و خلاقانه تر باشد باعث می‌شود افراد بیشتری از هدیه‌ی شما لذت ببرند و تشویق بشوند که از محصولات و خدمات شما استفاده کنند و جز باشگاه مشتریان همیشگی شما بشوند و محصولات و خدماتتان را به دیگران نیز پیشنهاد کنند. همان چیزی که شما برای آن در تقویم تبلیغات خود برنامه ریخته اید.هدایای تبلیغاتی از قیمت های پایین و ارزان تا محصولات گران قیمت و نفیس مانند صنایع دستی تبلیغاتی وجود دارند که مشتریان با توجه به سلیقه و بودجه خود میتوانند سفارش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *