ماسک پارچه ای چیست؟+نکات مهم استفاده ازآن😷

ماسک پارچه ای چیست

ماسک پارچه ای چیست؟

در جواب اینکه ماسک پارچه ای چیست می توان گفت ماسکی است که از پارچه های معمولی، خصوصا پارچه های پنبه ای تولید میشود، و روی دهان وبینی و چانه  فرد قرار میگیرد. در صورتی که ماسک های کاراتر در دسترس نباشند  و رعایت فاصله فیزیکی هم ممکن نباشد، توصیه میشود ، ماسک های پارچه ای را برای «کنترل منبع بیماری»  استفاده کنید  تا بدین ترتیب از دیگر افراد  در مقابل قطرات تنفسی، سرفه و عطسه  ویروس محافظت کند. اما از آنجایی که این ماسک ها در مقایسه با ماسک های سه بعدی، پرستاری  و ….. چندان در محافظت از فرد در مقابل ویروس ها موثر نیستند؛ لذا از سوی کارشناسان وسیله ی  تجهیزات محافظتی شخصی به حساب نمی آیند. ماسک های پارچه ای  قبل از همه گیری کووید – 19، بیشتر توسط کارکنان شاغل در بخش های بهداشتی در کشورهای توسعه یافته و به خصوص در کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می گرفت. این مدل از ماسک ها با ماسک های پرستاری و تنفسی مانند ماسک های N95 که از پارچه های بی بافت ساخته شده، تفاوت دارند. ماسک پارچه ای برخلاف ماسک های پرستاری وسه بعدی ، صورت فرد را کاملاً نمی پوشانند و پیش از شیوع کرونا توسط نهادها برای محافظت از افراد در برابر ذرات ریز (کمتر از 0.3 میکرومتر) مانند ذرات مسبب بیماری آنفلوانزا به کار می رفتند.بیماران از آنها در محیط های بهداشتی به عنوان منبع کنترل برای کاهش انتقال بیماری از طریق قطرات تنفسی استفاده می کنند. در واقع ماسک های پارچه ای در صورتیکه  ماسک های جراحی ودیگر ماسک های موثر تر  به پایان رسیده باشند؛ به عنوان آخرین راهکار  استفاده میشوند. همچنین آنها توسط افراد عادی  در محیط های خانگی و اجتماعی به عنوان وسیله ای محافظ در برابر بیماری های عفونی و آلودگی ، و برای مهار ویروس استفاده می شوند.امروزه انواع مختلفی از ماسک های پارچه ای به عنوان هدایای تبلیغاتی در دنیا ساخته میشود.

 

نکات مهم استفاده از  ماسک پارچه ای 

پس از اینکه دانستیم ماسک پارچه ای چیست،به بررسی نکات استفاده از آن می پردازیم:

 

  • ماسک  پارچه ای از شما در برابر ویروس کرونا (COVID-19) محافظت نمی کنند.این ماسک ها می توانند به کاهش احتمال ابتلای شما به دیگران از طریق تنفس کمک کنند.ماسک های پارچه ای حتی در اثر تنفس منظم، اگر مرطوب باشند، کارایی خود را از دست می دهند.
  • برای موثر بودن، ماسک های پارچه ای باید به خوبی روی صورت شما قرار بگیرند و بینی و دهان شما را بپوشانند.هر بار که ماسک خود را لمس می کنید، می گذارید یا خارج می کنید، دست های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید.
  • از دست زدن به صورت یا ماسک پس از قرار دادن آن در جای خود خودداری کنید.ماسک پارچه ای استفاده شده خود را روزانه در آب گرم و صابون بشویید و بگذارید کاملا خشک شود.
  • ماسک پارچه ای تمیز خود را در یک کیسه کاغذی نگهداری کنید تا از آلودگی جلوگیری شود.ماسک تمیز خود را در کیسه پلاستیکی نگهداری نکنید.ماسک پارچه ای تمیز خود را در کیسه پلاستیکی نبندید و آن را در مایکروویو قرار ندهید.

با توجه به مطالب بالا و مقامت کمتر ماسک پارچه ای نسبت به سایر ماسک تبلیغاتی در برابر ویروس نسبت به دیگر ماسک ها از این ماسک معمولا کمتر استفاده میشود.

 

انتخاب ماسک مناسب

در مواجهه با انواع جدید کووید-19، تغییر مکرر دستورالعمل ها، و تغییر نرخ انتقال محلی و واکسیناسیون، نگه داشتن ماسک در دسترس ممکن است مفید باشد. خوشبختانه، این روزها گزینه‌های ماسک باکیفیت زیادی برای انتخاب وجود دارد،ماسک جراجی ماسک سه بعدی و فیلتر دار و همچنین ماسک پارچه ای از انواع ماسک ها هستند. قابل درک است، اکثر مردم ماسکی را ترجیح می دهند که مانند یک دستکش باشد، همه ویروس های ورودی و خروجی را به دام بیندازد، به شما اجازه دهد هوای تازه را با رها کردن ببلعید، و احساس کنید که اصلا وجود ندارد. متأسفانه، آن ماسک وجود ندارد. خرید ماسک پارچه ای مستلزم سازش است. برای هر فرد، اثربخشی یک ماسک خاص شامل عوامل بی‌شماری است (اندازه سر و ویژگی‌های صورت یک فرد، رفتارهای او و محیط). به همین دلیل، ما نمی‌توانیم مؤثرترین ماسک را برای هر فرد و هر موقعیتی شناسایی کنیم. بنابراین پس از اینکه دانستیم ماسک پارچه ای چیست ما ماسک‌هایی را ترجیح می‌دهیم که به روش‌های مختلف قابل تنظیم هستند و – زمانی که به درستی استفاده می‌شوند – می‌توانند ذرات معلق در هوا را بهتر از سایر ماسک‌های پارچه‌ای فیلتر کنند، در حالی که تنفس به اندازه کافی آسان است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *