طراحی و ساخت لوح تقدیر تبلیغاتی چگونه انجام می‌شود؟

ساخت لوح تقدیر تبلیغاتی

حتما در برخی مراسمات، جشنواره‌ها، و مهمانی‌های مختلف شرکت‌ها و سازمان‌ها مشاهده کرده اید. در انتهای مراسم یا اوایل مراسم بخشی در برنامه‌ی اجرا وجود دارد که از مهمانان یا برنده‌ها یا پیشکسوتان تقدیر می‌کنند یا که به رسم قدردانی به آن‌ها هدیه‌ای می‌دهند. این هدیه عموما همراه با لوحی به آن‌ها داده می شود. به این لوح‌ها لوح تقدیر گفته می شود. وقتی می‌خواهیم از کسی یا کسانی قدردانی به عمل بیاوریم و حال آن‌‌ها را خوب کنیم، این لوح تقدیر‌ها گزینه‌ی خوبی برای هدیه هستند. روی این لوح تقدیر‌ها عموما متنی نوشته می شود و امضای صاحب سازمان یا مسئول جشنواره آورده می شود و گفته می‌شود مثلا به پاس زحمت‌های شما برای شرکت در این جشنواره این لوح تقدیر به شما اهدا می شود. و عموما این لوح تقدیر توسط کسانی که مسئولیت داوری در جشنواره را دارند  یا در مراسمات سازمانی توسط مدیرعامل و مدیرهای بخش های مختلف به افراد مورد نظر هدیه داده می شود.

 

لوح تقدیر چیست؟

لوح تقدیر یا لوح سپاس، را می‌توان اینطوری تعریف کرد که لوح تقدیر لوحی است که در آن حاوی متن و محتوایی کوتاه است که برای تقدیر و تشکر از یک فرد یا سازمان انجام شده است. که این متن تقدیر روی متریال‌های مختلف مانند کاغذ، فلز، قاب، حک یا نوشته شده است.

لوح‌های تقدیر اجزای مختلفی دارند. بعضی از لوح تقدیرها جعبه‌هایی با شکل‌ها و مدل‌های مختلف دارند. خود لوح در لوح تقدیر نیز جنس‌های متفاوتی دارد. جنس این لوح‌ها می‌تواند فلز، چوب، مقوا، پلکسی گلاس، شیشه و دیگر جنس‌های موجود در بازار باشد. انتخاب نوع جنس و طراحی لوح تقدیر بستگی به سلیقه و طراحی هر سازمان یا شرکتی که قصد سفارش لوح تقدیر را دارد، با توجه به استراتژی و برنامه ای که مد نظر آن سازمان است، دارد.

لوح تقدیر چگونه ساخته می شود؟

ساخت لوح تقدیر بستگی به معیارهای مختلفی دارد. مثلا سازمانی که سفارش لوح تقدیر می‌دهد چه جنس و متریال و طراحیی را برای لوح تقدیرها در نظر گرفته است. پس اولین مرحله انتخاب نوع و مدل لوح تقدیر است. پس از آن مهم است که سفارش دهنده چه بودجه‌ای را برای ساخت لوح تقدیر در نظر گرفته است. با توجه به اینکه هر نوع از ساخت لوح تقدیر با متریال‌های مختلفی انجام می‌شود نحوه‌ی ساخت هر کدام نیز متفاوت است. در نتیجه آن را در دو دسته ارائه می‌دهیم. دسته اول دسته ای است که در آن با چاپ انجام می‌شود و متریالی که در آن استفاده می شود کاغذ و مقوا است. و در دسته‌ی دوم متریالی که روی آن حک انجام می‌شود مانند فلز، شیشه، چوب و دیگر متریال‌هایی که می‌شود استفاده کرد.

ساخت لوح تقدیر با متریال کاغذ و مقوا:

در ابتدا برای ساخت این نوع از لوح تقدیر باید انتخاب شود که چه نوع متریالی  برای ساخت قرار است انتخاب شود. کاغذ؟ یا مقوا؟ بعد از انتخاب متریال مورد نظر نوبت به انتخاب سایز و اندازه‌ی آن است. وقتی که ابعاد آن انتخاب شد، نوبت به اجرای طرح روی لوح تقدیر است. طرحی که مدنظر است از سفارس دهنده دریافت می شود. عموما طرح‌هایی به صورت پیش زمینه وجود دارد که می شود از آن‌ها استفاده کرد. که استفاده از این طرح‌ها هزینه‌ی تولید لوح تقدیر را بسیار پایین می آورد. اما اگر لوح تقدیر برای تبلیغات در نظر گرفته شده است . درواقع ساخت لوح تقدیر تبلیغاتی مدنظر است بهتر است طرح، نسبت به کارکرد آن از نو طراحی شود. که در آن خلاقیت و هویت بصری سازمان مربوطه مشخص باشد. در این نوع استفاده از گرافیست و طراحی خوب باید استفاده شود. و مشخصا هزینه‌ی آن کمی بالاتر می رود. در این نوع از لوح‌های تقدیر می‌توان جایی را برای مهر و امضا و حتی نام و نام خانوادگی در نظر گرفت تا با دست پر شود. و مهر سازمان روی لوح بیاید. طرح در اختیار چاپخانه قرار می‌گیرد و عملیات چاپ با توجه به متریالی که انتخاب شده (کاغذ یا مقوا) انجام می شود. در این نوع از لوح تقدیر می شود از رنگ‌های مختلف نیز استفاده کرد و چاپ را با توجه با کاربرد و برنامه‌ای که سازمان در نظر دارد، سیاه سفید یا رنگی چاپ کرد. پس از انجام چاپ، برای لوح تقدیر جلدی در نظر گرفته می شود. جلدها نیز با توجه به بودجه و سلیقه‌ی سفارش دهنده انتخاب می شود در این نوع از جلدها می‌توان از متریالی مانند چرم، جوب یا پارچه استفاده کرد.

ساخت لوح تقدیر با متریال فلز، چوب:

برای ساخت این نوع از لوح تقدیر، متن و محتوا روی فلز یا چوب یا شیشه حک می‌شود. در ساخت لوح تقدیر با متریال فلز و چوب نمی‌شود از فرایند چاپ در چاپخانه استفاده کرد چرا که دستگاه‌های چاپگر توانایی حک کردن متن روی این متریال‌ها را ندارند. روشی که در ساخت این نوع از لوح تقدیرها استفاده می‌شود حک و لیزر است. در ساخت  این نوع از لوح تقدیر نیز ابتدا متریالی که برای لوح در نظر گرفته شده است، انتخاب می شود. بعد از انتخاب متریال اندازه و سایز آن  نسبت به درخواست سفارش دهنده مشخص می‌شود و مانند پاراگراف پیشین طرح دریافت می‌گردد. که طرح می‌تواند هم از طرح‌های موجود استفاده شود و هم می تواند مجدد طراحی شود و پس از آن با استفاده از دستگاه سی ان سی و لیزر روی متریال حکاکی می شود. در این نوع از لوح تقدیر امکان این وجود دارد که چهره‌ی اشخاص یا حاشیه‌هایی نیز به طرح در لوح تقدیر اضافه شود. و این امری مرسوم برای به کار بردن خلاقیت در لوح تقدیر به حساب می آید. پس از اینکه دستگاه، حکاکی را روی لوح انجام داد اگر متریال فلزی باشد می‌توان آن را رنگ آمیزی کرده و داخل دستگاه کوره‌ای گذاشت تا خشک شود و لوح تقدیر آماده‌ی استفاده باشد. در لوح تقدیرهایی که متریال آن‌ها فلزی است بخاطر رنگ پیش زمینه‌ی آن ( که عموما روشن است ) معمولا از رنگ مشکی برای متن استفاده می‌شود.

بعد از اینکه لوح تقدیر آماده شد، مانند نوع قبلی لوح تقدیر، نیاز به جعبه ای است که لوح تقدیر داخل آن قرار بگیرد. چون وزن این نوع از لوح تقدیرها بخاطر متریالی که استفاده شده زیاد است از جلد نمی‌توان برای نگه داشتن آن استفاده کرد و ممکن است در بعضی طرح‌ها برای آن پایه ای در نظر گرفت تا روی آن به صورت ایستاده قرار گیرد و دیگر نیازی به جلد و جعبه نداشته باشد و در باقی موارد می‌توان از جعبه ای برای آن استفاده کرد. جعبه‌ها می‌توانند متریال‌های مختلفی با توجه به سلیقه‌ی سفارش دهنده و هزینه‌ای که در نظر گرفته است داشته باشند.

 لوح تقدیر تبلیغاتی چیست؟

سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف از ساخت لوح تقدیر تبلیغاتی برای گسترش و تقدیر از مدیران و کارمندان و یا مشتری‌های خود استفاده می کنند. این نوع لوح تقدیر با توجه به کارکردهای مختلف آن می‌تواند در سازمان‌ها کاربردهای مختلف داشته باشد. مثلا در گروه هدایا تبلیغاتی یک سازمان قرار بگیرد و به مدیران نمونه شرکت، رئیس‌ها و مدیرعامل نمونه ارگان‌ها، سرکارگران، سرپرستان بخش‌های مختلف و یا اهدا به یک برند تازه تاسیس و … هدیه داده شود.

ساخت لوح تقدیر تبلیغاتی چگونه انجام می شود؟

استفاده از لوح تقدیر یا تندیس تبلیغاتی، بسیار در سازمان‌های دولتی و خصوصی مرسوم است و یکی از زیباترین نوع تبلیغات در سازمان‌ها محسوب می شود. در واقع در سبد هدایای تبلیغاتی، این نوع لوح‌های تقدیر معمولا توسط برند‌های تجاری که محبوب و کلاسیک و شیک هستند صورت می گیرد. این نوع لوح‌ تقدیر عموما روی ورق‌های پلکسی انجام می‌شد. اما متریال‌های دیگر نیز در این نوع از لوح‌ تقدیر می‌تواند استفاده شود. مثلا در بعضی موارد ورق‌های فلزی، چوبی، پلاستکی و… استفاده می شود. اما به صورت کلی استفاده از پلکسی و ام دی اف در این نوع لوح‌های تقدیر بسیار به صرفه و کاربردی‌تر است. این نوع ورقه‌های پی وی سی در مقابل حرارت بالا بسیار مقاوم هستند، به راحتی شکسته نمی شوند، ضد آب و قابل شست و شو هستند و بسیار شفاف هستند. بخاطر این مواردی که ذکر شد بسیار انتخاب مناسبی برای سفارش دهنده می باشد.

ساخت لوح تقدیر تبلیغاتی با متریالی که مد نظر سفارش دهنده است مانند نوع‌های قبل انجام می گیرد. طرح، توسط گرافیست انجام می‌گیرد و روی لوح تقدیر حکاکی می‌شود و در جعبه‌ یا روی پایه‌ای قرار می‌گیرد.

استفاده از لوح تقدیر چه ویژگی‌هایی را برای سازمان ایجاد می‌کند؟

طراحی و ساخت لوح تقدیر در سازمان‌ها جز هدایای تبلیغاتی محسوب می‌شود. در هدایای تبلیغاتی همیشه کیفیت و دوام و زیبایی و نیاز مخاطب مورد نظر بوده است. لوح تقدیر تمام این موارد را به خوبی برآورده می‌کند. لوح تقدیر همیشه در دفاتر، شرکت‌ها و سازمان‌ها اولین متریالی است که به چشم می آید و دیده می شود. و برند تجاری، لوگو و طرح شرکت و سازمان جلوی چشم قرار دارد. مخاطبی که لوح تقدیر را گرفته همواره نسبت به آن حس خوبی دارد و به خوبی از آن نگه داری می کند چرا که با دیدن آن ناخودآگاه فکر می‌کند که زحمت‌ها، مدیریت و خلاقیت او دیده شده است و مورد تقدیر قرار گرفته است. و حتی آن را در جایی قرار می‌دهد که حتما مهمان‌ها مشتری‌ها و مخاطبانش آن را مشاهده کنند. در نتیجه چه هدیه‌ای بهتر از یک هدیه تبلیغاتی مخاطب را به سمت شما می آورد؟ هیچ کدام از هدایای تبلیغاتی دوام و ماندگاری یک لوح تقدیر را در قفسه‌ی مخاطب ندارند.از جمله محصولات تبلیغاتی می توان به اقلامی مانند جاکارتی تبلیغاتی هم اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *