لیوان تبلیغاتی در بازاریابی چه اهمیتی دارند

لیوان تبلیغاتی

نقش لیوان تبلیغاتی در بازاریابی تقریباً یکسان است و شاید تنها تفاوت آنها، به لوکس بودن ماگ ها برگردد. ماگ ها، به دلیل تنوع در مواد اولیه استفاده شده در آنها طرفداران بسیاری دارند و ممکن است با توجه به نوع پروژه تبلیغاتی، یک مدل خاص از آنها استفاده شود. اگرچه این دو مورد با فنجان متفاوت هستند، اما در برنامه بازاریابی می‌توان آنها را در قالب طرح‌های مختلفی مانند تبلیغات هدفمند فصلی یا تبلیغات پارتیزانی به جامعه هدف خود هدیه داد و انتظار داشت که بازخورد آن به شرکت برگردد. با توجه به اینکه چاپ و خرید عمده لیوان تبلیغاتی و ماگ تبلیغاتی از هزینه بالایی برخوردار نیست، بیشتر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که از این ابزار در برنامه‌های تبلیغاتی خود از هدایای تبلیغاتی استفاده کنند.

قیمت ماگ و لیوان تبلیغاتی به چه مواردی بستگی دارد

با وجود تفاوت جزئی در ماگ تبلیغاتی و لیوان تبلیغاتی و شباهت‌های بسیار، قیمت آنها ممکن است تفاوت چشمگیری نداشته باشد. مدل‌های مختلف آنها نیز با یکدیگرتفاوت دارد. پس اگر از یک شرکت تبلیغاتی بخواهیم که فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت ماگ تبلیغاتی و قیمت لیوان تبلیغاتی را معرفی کند، به موارد زیر اشاره میکند

۱.نوع و جنس لیوان یا ماگ استفاده شده

نوع مواداولیه و جنس به عنوان اولین فاکتوردرتفاوت بین لیوان وماگ شناخته می‌شود. ماگ های تبلیغاتی ازموادی مانندسفال،چینی،سرامیک یا فلز ساخته می‌شوند و این در حالی است که لیوان‌های تبلیغاتی عمدتاً از جنس شیشه هستند. پس همین مورد باعث می‌شود که قیمت تمام شده آنها برای شرکت‌های تبلیغاتی تغییر کند و قیمتی که به شما می‌دهند متفاوت باشد.
۲.نوع چاپ صورت گرفته: دومین عاملی که در تعیین قیمت لیوان شیشه ای تبلیغاتی تاثیرگذار است، نوع چاپ و تکنولوژی چاپ است که به دسترسی کارگاه به تکنولوژی‌های مختلف بستگی دارد. در حال حاضر، تکنولوژی چاپ تامپو، چاپ حرارتی، چاپ سیلک، چاپ برگردان و غیره برای آماده‌سازی این محصولات به کار می‌رود که هر کدام از آنها یک هزینه خاص و منحصر به فرد دارد.

۳.تعداد محصولات سفارش داده شده

یکی دیگر از فاکتورهایی که تأثیر آن بر روی قیمت لیوان تبلیغاتی در بازاریابی و ماگ تبلیغاتی بیشتر اختیاری و سلیقه‌ای است، مسئله تعداد محصولات سفارش داده شده و خرید عمده یا تکی آنهاست. معمولاًشرکت‌های عرضه کننده‌ی چنین محصولاتی، برای جذب مشتری بیشتر و تشویق آنها به خرید عمده، سعی می‌کنند از گزینه‌هایی مانند تخفیف یا اهدا تعداد بیشتر استفاده کنند.

ماگ تبلیغاتی چیست و چه تفاوتی با لیوان دارد

همانطور که در مورد لیوان ذکر شد، اصطلاح ماگ از یک کلمه انگلیسی به صورت MUGگرفته شده است که تنوع بیشتری نسبت به لیوان‌ها دارند و مواد به کار رفته در آنها نیز بسیار متنوع است. ماگ تبلیغاتی به این صورت تعریف می‌شود که لیوان‌های سفالی، فلزی، چوبی یا سرامیکی هستند که اندازه بزرگتری نسبت به لیوان‌های شیشه‌ای دارند و با شیوه‌های مختلف بر روی آنها فرایند چاپ صورت گرفته است. ماگ های تبلیغاتی در بسیاری از شرکت‌ها و در نمایندگی‌ها دیده می‌شود و حتی ممکن است اغلب ما از آنها به عنوان یک لیوان استفاده کنیم و حتی تفاوت آن‌ها را از یکدیگر تشخیص ندهیم.

باز هم ذکر می‌شود که ایجاد تفاوت بین لیوان و ماگ شاید تنها به جنس و اندازه آنها برگردد که کمی سخت و پیچیده است. در هر صورت، این دو ابزار برای نوشیدن آب و سایر مایعات استفاده می‌شوند و شاید نیازی نباشد که بین آنها تفاوتی قائل شویم. البته، کسانی که به دنبال هدایای تبلیغاتی لوکس هستند، بیشتر به سمت ماگ تبلیغاتی مایلند و ترجیح می‌دهند که از این ابزار در برنامه‌ها و پروژه‌های بازاریابی خود استفاده کنند.

گسترده ای از انواع ماگ ها به عنوان هدایای تبلیغاتی کسب و کار خود استفاده میکنند.

روش چاپ بر روی ماگ یا لیوان سرامیکی چگونه است

ابتدا پودر سرامیک با رنگ های رنگ انتخاب شده و پلاستی سایزر مخلوط می شود.بعد آن را روی یک کاغذ که با ژلاتین پوشش داده شده، چاپ می کنند. سپس با استفاده از یک روش چاپ سنتی روی صفحه، مخلوط را از طریق یک مش بافته بافته شده که یک ماسک از شکل مورد نظرمی باشد و بر روی یک قاب قرار گرفته است را روی سطح ماگ منتقل می کنند. به این ترتیب یک پوشش کاملا یکنواخت و نازک روی ماگ بوجود می آید. یکی دیگر از گزینه های پیچیده تر این است که کاغذ را با یک امولسیون عکاسی پوشانده و سپس تصویر را با نور ماورای بنفش بر روی سطح ماگ چاپ می کنند. بدیهی است با توسعه فناوری های کامپیوتری و صنعت چاپ، امکان چاپ طرح ها و تصاویر منحصر به فردی نیز مهیا شده است.

جنس های مختلف ماگ یا لیوان سرامیکی از چه هستند

ماگ چوبی

ماگ های چوبی تقریبا از اولین نوع ماگ هایی بوده که از گذشته های دور و در اغلب نقاط جهان مورد استفاده قرار میگرفتند زیرا به راحتی قابل ساختن با دست بودند و بنابراین بیشتر مردم می توانستند از آنها استفاده کنند. این ماگ ها به خصوص در کشورهایی که دارای درختانی با جنس های مرغوب بودند مورد استفاده بیشتری بود. به دلیل آنکه چوب ماندگاری خیلی زیاد ندارد از دوران گذشته از ماگ های جنس چوبی اثری برجای نمانده است. امروزه فرایند تولید ماگ های چوبی کاملا متفاوت شده است و در کارخانه ها قابل ساخت می باشد. چوب درخت عناب در حال حاضر بهترین نوع چوب جهت ساخت ماگ های چوبی می باشد.

ماگ فلزی

تاریخ ساخت این نوع از لیوان های فلزی،  نیز به چندهزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. در زمان های گذشته لبه بسیار ضخیم این لیوان ها باعث می شد که برای نوشیدن مناسب نباشند. بعد از انقلاب صنعتی و پیشرفت صنعت ساخت لوازمات فلزی،  ماگ های فلزی نیز به روش صنعتی ساخته شدند. لیوان های فلزی صنعتی ساخته ظاهری ساده و لبه های نازک داشتند. اما به دلیل انتقال گرما توسط این لیوان های فلزی ،که نوشیدن مایعات داغ را سخت و حتی غیر ممکن میکرد، تولید این نوع ماگ ها بسیار کم بوده و در میان مصرف کنندگان طرفدار زیادی نداشت. اولین ماگ فلزی به دست آمده مربوط به ۲۵۰۰ سال پیش در چین می باشد.دلیل طرح های زیبایی که روی آنها استفاده میشد ، کم کم جای بسیاری از ظروف را برای نوشیدن انواع مایعات گرفته اند.

ماگ های مسافرتی

ماگ های مسافرتی دارای بدنه عایق حرارتی هستند که برای حمل مایعات گرم یا سرد استفاده می شوند. لیوان مسافرتی همانند فلاسک های حمل مایعات، معمولا توسط در پوش محکمی به خوبی محافظت شده و از امکان ریختن یا نشتی آن کاملا جلوگیری شده است. محتویات آن در طول حمل و نقل می تواند بدون ریخته شدن مصرف شود.

ماگ های تزیینی

از ماگ ها، اغلب به عنوان یک شیء در زمینه های هنری یا تبلیغاتی نیزاستفاده می شود؛ از برخی از انواع ماگ یا لیوان سرامیکی به جای لیوان نوشیدنی،  به عنوان شیء تزیینی در دکوراسیون ، استفاده می شوند. این ماگ ها در اشکال مختلف و با طرح ها و رنگ های متنوع ساخته می شوند. چاپ انواع طرح ها و نوشته ها، جذابیت خاصی را برای آنها فراهم می آورد.

صنعت چاپ چه کمکی در افزایش استفاده از ماگ یا لیوان سرامیکی داشته است
با پیدایش دستگاه های چاپ روی ظروف ، ماگ ها نیز مورد توجه قرار گرفتند و برای جذب مصرف کنندگان از طرح ها، تصاویر و نوشته های مختلف روی آنها استفاده شد.

همزمان با پیشرفت و گسترش تکنولوژی صنعت چاپ، گوناگونی طرح های زیبا روی ماگ ها و لیوان های سرامیکی نیز پیشرفت های قابل توجهی را پیدا کرد. امروزه چاپ بر روی لیوان ها از محبوب ترین تکنیک ها در تنوع بخشی به دکوراسیون است. درحال حاضر نیز بسیاری از سازمان ها ، ادارات و شرکت ها ، برای برند سازی و تبلیغات خود به طور گسترده ای از انواع ماگ ها به عنوان هدایای تبلیغاتی کسب و کار خود استفاده میکنند.

ماگ سفالی

در گذشته ماگ های سفالی، کاملا دست ساز بوده و توسط خمیرخاک رس ساخته میشد ولی بعدها با پیشرفت صنعت از چرخ های سفالگری در ساخت آنها استفاده گردید. تاریخ ساخت اولین ماگ های سفالی به مانند ماگ های چوبی مشخص نیست ولی از آثار بدست آمده، باستان شناسان احتمال میدهند حدود ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد استفاده از چنین ماگ هایی در تمدن های مختلف تا حدود زیادی مرسوم بوده است. ابتدا بدنه ماگ را با طرح مورد نظر می ساختند و سپس دسته ها را ساخته و به یکدیگر متصل می کردند. این روش هنوز درکارگاه های هنری دست ساز بکار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *